Inleidende bepalingen
Artikel 1
In deze voorwaarden wordt verstaan onder eSCe Reizen de organisatie eSCe Reizen gevestigd te Zelhem, 7021 NN, De Hennenkamp 2.
Opdrachtgever: de partij die eSCe Reizen de opdracht verstrekt een reis te organiseren en uit te voeren.
Reisovereenkomst: de overeenkomst waarbij eSCe Reizen zich jegens haar opdrachtgever verbindt tot het verschaffen van een in overleg met de opdrachtgever georganiseerde reis.
Reiziger: degene te wiens behoeve de reis is bedongen.
Totstandkoming reisovereenkomst
Artikel 2, lid 1
De overeenkomst komt tot stand door mondelinge aanvaarding of via email of handtekening van het aanbod van eSCe Reizen door de opdrachtgever. Na aanvaarding is de opdrachtgever gebonden aan de overeenkomst.
Artikel 2, lid 2
a. Het aanbod van eSCe Reizen is vrijblijvend en kan zo nodig door eSCe Reizen worden herroepen, zelfs na aanvaarding. Herroeping dient binnen 2 werkdagen na totstandkoming van de overeenkomst te geschieden.
b. Kennelijke fouten in het aanbod binden eSCe Reizen niet.
Artikel 2, lid 3
De opdrachtgever zal ten behoeve van het sluiten van de reisovereenkomst en de uitvoering daarvan alle benodigde gegevens betreffende hemzelf en de andere reiziger(s) tijdig (uiterlijk 28 dagen voor vertrek) verstrekken aan eSCe Reizen.
Artikel 2, lid 4
Degene die namens of ten behoeve van een ander een reisovereenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.
Artikel 2, lid 5
Alle gegevens uit het aanbod van eSCe Reizen maken mede deel uit van de reisovereenkomst, voor zover niet anders blijkt. Iedere verlangde afwijking van of toevoeging aan het door eSCe Reizen aangeboden reisarrangement behoeft de nadrukkelijke schriftelijke bevestiging van eSCe Reizen.
Artikel 2, lid 6
eSCe Reizen draagt geen verantwoordelijkheid voor foto`s, folders, en ander voorlichtingsmateriaal voor zover onder verantwoordelijkheid van derden uitgegeven.
Betaling
Artikel 3, lid 1
Bij de totstandkoming van de reisovereenkomst dient binnen 8 dagen een bedrag (aanbetaling) te worden voldaan dat gelijk is aan 20% van de totale overeengekomen reissom en dat tenminste € 150,- per reiziger bedraagt, tenzij in het betreffende aanbod anders is aangegeven. Voorts kan er bij vliegtickets die binnen 12 tot 72 uur na boeking dienen te worden uitgeschreven, een hogere aanbetaling in rekening worden gebracht. Geboekte vliegtickets en lijndiensttickets zijn altijd non refundable.
Artikel 3, lid 2
Het restant van de reissom moet uiterlijk 8 weken voor vertrek in het bezit zijn van eSCe Reizen. Bij niet tijdige betaling kan na sommatie en na het verstrijken van de in de sommatie gestelde termijn de reisovereenkomst door of namens eSCe Reizen met onmiddellijke ingang worden ontbonden, in welk geval artikel 7 van toepassing is en de reeds betaalde gelden met de annuleringsgelden c.q. schadevergoeding zullen worden verrekend. Indien de reisovereenkomst binnen 8 weken voor de dag van vertrek tot stand komt, moet terstond de gehele reissom worden voldaan. Indien eSCe Reizen geen gebruik maakt van de in dit artikel genoemde bevoegdheid tot ontbinding kan de opdrachtgever hieraan geen enkel recht ontlenen.
Artikel 3, lid 3
Leveringen en diensten die niet bij de oorspronkelijk reisovereenkomst zijn inbegrepen, maar waarvoor tijdens de reis opdracht wordt gegeven, worden direct na de uitvoering van de overeenkomst aan de opdrachtgever gefactureerd.
Artikel 3, lid 4
Bij iedere factuur wordt door eSCe Reizen € 27,50 aan administratiekosten in rekening gebracht.
Reissom
Artikel 4, lid 1
De reissom geldt per persoon, tenzij in het aanbod anders is aangegeven. Mocht van het aantal personen zoals aangegeven in het aanbod worden afgeweken, dan is eSCe Reizen gerechtigd een nieuwe reissom vast te stellen. Alle overige afwijkingen na totstandkoming van de reisovereenkomst behoeven de nadrukkelijke toestemming van, eSCe Reizen terwijl eSCe Reizen in dat geval het recht heeft de extra kosten bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 4, lid 2
De reissom is gebaseerd op prijzen, waaronder vervoers- en brandstofkosten, geldkoersen, heffingen en belastingen, etc. zoals deze eSCe Reizen bekend waren ten tijde van het verstrekken van het aanbod.
Artikel 4, lid 3
eSCe Reizen behoudt zich het recht voor de reissom te verhogen, indien er zich na het sluiten van de reisovereenkomst verhogingen voordoen van de kostencomponenten als bedoeld in lid 2.
Artikel 4, lid 4
De overeengekomen reissom wordt 4 weken voor vertrek niet meer aangepast aan het aantal deelnemers in geval van extra boekingen.
Informatie
Artikel 5, lid 1
De opdrachtgever alsmede de reizigers dienen bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van een geldig reisdocument. Afhankelijk van het type reis kunnen extra documenten , zoals visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en verzekeringspapieren vereist zijn.
Artikel 5, lid 2
De opdrachtgever zal zelf bij de betrokken autoriteiten de nodige informatie inwinnen tevens tijdig en voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
Artikel 5, lid 3
Indien de opdrachtgever c.q. de reiziger(s) de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt dit met alle daaraan verbonden gevolgen voor rekening van de opdrachtgever, tenzij eSCe Reizen schriftelijk heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen.
In-de-plaatsstelling
Artikel 6
Tijdig voor aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
a. de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden;
b. het verzoek wordt uiterlijk 7 dagen voor vertrek ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht;
c. de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze in-de-plaats-stelling;
d. Wijzigingskosten komen voor rekening van de opdrachtgever. De aanmelder en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover eSCe Reizen voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.
Annulering door de opdrachtgever
Artikel 7, lid 1
Indien een reisovereenkomst geheel of gedeeltelijk wordt geannuleerd door de opdrachtgever, is deze aan eSCe Reizen de volgende annuleringskosten verschuldigd:
a. Bij annulering tot de 28e dag voor vertrek: 50% van de reissom;
b. Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 8e dag voor vertrek: 75 % van de reissom;
c. Bij annulering vanaf de 8e dag (inclusief) tot de dag van vertrek: 90% van de reissom;
d. Bij annulering op de dag van vertrek of later: 100% van de reissom.
Artikel 7, lid 2
Voor vliegreizen gelden de algemene voorwaarden van desbetreffende luchtvaartmaatschappij in combinatie met de algemene voorwaarden van eSCe Reizen voor de ander reisonderdelen.
Artikel 7, lid 3
Indien één of meer reizigers behorende tot dezelfde groep annuleren, gelden de percentages zoals in artikel 7, lid1 en lid 2 vermeld, vermenigvuldigd met de reissom per persoon en voorts vermenigvuldigd met het aantal reizigers dat heeft geannuleerd. In het geval één of meer reizigers behorende tot een groep afzien van deelname aan de reis, heeft eSCe Reizen het recht de reissom voor de deelnemende reizigers te verhogen. eSCe Reizen is verplicht de verhoogde reissom zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever bekend temaken. Indien de opdrachtgever deze verhoogde prijs vervolgens niet direct schriftelijk accepteert, dan geldt dit als annulering van de gehele reis en is de opdrachtgever de volledige annuleringskosten verschuldigd zoals in artikel 7, lid en lid 2 vermeld.
Ontbinding door eSCe Reizen
Artikel 8
eSCe Reizen heeft het recht voor of tijdens de reis de reisovereenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien er zich omstandigheden voordoen, waardoor een ongestoorde uitvoering van de reisovereenkomst niet kan worden gegarandeerd. Na ontbinding wordt de reeds betaalde reissom binnen 2 weken aan de opdrachtgever terugbetaald echter verminderd met de kosten die eSCe Reizen heeft moeten maken en verplicht is te betalen aan derden. De opdrachtgever komt in dit geval geen recht op enige schadevergoeding toe.
Wijziging door eSCe Reizen
Artikel 9
Indien de dienstverleners die door eSCe Reizen bij de uitvoering van de reis worden ingeschakeld niet, dan wel niet tijdig in staat zijn de overeengekomen diensten te verlenen, heeft eSCe Reizen voor of tijdens de reis het recht de reisovereenkomst te wijzigen. Indien de dienst die verricht wordt door een derde niet c.q. niet tijdig dan wel niet behoorlijk kan worden uitgevoerd, is eSCe Reizen niet aansprakelijk voor enige schadevergoeding indien blijkt dat eSCe Reizen zich voldoende heeft ingespannen om de derde partij tot nakoming van deze dienst te bewegen. Indien in (een deel van) de diensten niet kan worden voorzien, zal eSCe Reizen zich inspannen om passende, andere regelingen te treffen met het oog op de continuering van de reis, echter voor zover daar geen extra kosten voor eSCe Reizen aan verbonden zijn.
Aansprakelijkheid eSCe Reizen
Artikel 10, lid 1
eSCe Reizen is niet aansprakelijk voor het niet of niet behoorlijk uitvoeren van de reisovereenkomst, voor zover de tekortkomingen niet te wijten zijn aan haar schuld, noch krachtens de Nederlandse Wet of in het verkeer in Nederland geldende opvattingen voor haar rekening komen.
Artikel 10, lid 2
eSCe Reizen is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van het niet goed uitvoeren van de reisovereenkomst, indien en voor zover de tekortkomingen in de uitvoering toe te schrijven zijn aan de opdrachtgever c.q. de betrokken reizigers.
Artikel 10, lid 3
Wanneer eSCe Reizen aansprakelijk is voor de door de opdrachtgever c.q. reizigers geleden schade, zal haar aansprakelijkheid beperkt c.q. uitgesloten zijn overeenkomstig de ter zake geldende wettelijke bepalingen of internationale verdragen. eSCe Reizen aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade ontstaan door derving van reisgenot of schade welke betrekking heeft op de uitoefening van het beroep van de opdrachtgever c.q. de reiziger(s). Alle overige schades waarvoor eSCe Reizen zou kunnen worden aangesproken, zijn beperkt tot ten hoogste eenmaal de reissom per persoon.
Verplichtingen opdrachtgever / reiziger
Artikel 11, lid 1
De opdrachtgever(s) alsmede de betrokken reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van eSCe Reizen ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/ hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
Artikel 11, lid 2
De opdrachtgever c.q. reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door eSCe Reizen van (voortzetting van) de reis worden uitgesloten, indien van eSCe Reizen in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de opdrachtgever of de betrokken reiziger(s), indien en voor zover de gevolgen van hinder of last hem kunnen worden toegerekend.
Rente en incassokosten
Artikel 12
Indien niet tijdig aan de geldelijke verplichtingen jegens eSCe Reizen is voldaan, is over de hoofdsom een rente verschuldigd van 1% over iedere maand of gedeelte van een maand der vertraging. Voorts is de opdrachtgever dan gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan 15% van het gevorderde, vermeerderd met € 34,50 kosten, met een minimum van totaal € 45,-.
Overmacht
Artikel 13
In geval van overmacht heeft eSCe Reizen het recht de reisovereenkomst zonder opzegging en/of ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, geheel of ten dele te ontbinden zonder dat eSCe Reizen tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
Klachten
Artikel 14
De opdrachtgever dient klachten direct bij de dienstverlener te melden en dient eerst ter plaatse tot een oplossing proberen te komen. Indien de klacht niet ter plaatse kan worden opgelost, dient de opdrachtgeverdirect contact op te nemen met eSCe Reizen. eSCe Reizen zal zich inspannen, voor zover dit binnen de mogelijkheden ligt, de klacht naar tevredenheid op te lossen. Mocht de klacht ter plaatse niet naar tevredenheid kunnen worden opgelost, dan dient deze zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 1 maand na terugkeer schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend bij eSCe Reizen.
Algemene bepalingen
Artikel 15
eSCe Reizen en de opdrachtgever komen uitdrukkelijk overeen dat op de gesloten reisovereenkomst geen andere algemene dan wel bijzondere voorwaarden dan de onderhevige van toepassing zijn. De opdrachtgever vrijwaart eSCe Reizen voor alle aanspraken van reiziger(s) of derden welke het gevolg zijn van handelen of nalaten van de opdrachtgever c.q. de betrokken reiziger(s). Alle geschillen, die mochten ontstaan naar aanleiding van de reisovereenkomst, zullen worden voorgelegd aan een bevoegde rechter, voor zover de wet dit toelaat, terwijl voorts op de reisovereenkomst Nederlands recht van toepassing zal zijn.